سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وفا با بیوفایان ، بیوفایى است با خدا ، و بیوفایى با بیوفا وفا بود نزد خدا . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 89 مرداد 24 , ساعت 11:11 صبح

 

پرتگاه کودکان بی مهارت

 

اختلالات رفتاری دانش آموزان و از آن جمله، اقدام به خودکشی در میان این گروه سنی شاید در همه نقاط دنیا و به دلایل گوناگون رخ دهد، تنها ممکن است کم و کیف آن با هم متفاوت باشد.
اعلام آمار ??? مورد خودکشی دانش آموزان در شهر تهران طی سال گذشته از سوی مسئولان آموزش و پرورش پرسش هایی را پیش روی همگان قرار می دهد که دلایل شیوع این ناهنجاری و انتخاب گزینه خودکشی از سوی یک دانش آموز، مهمترین آن است.

هر چند آمار دقیقی مبنی بر تعداد موارد خودکشی دانش آموزان در سطح کشور و علل مشخص آن از سوی مسئولان ارائه نمی شود، اما آنچه همه بر آن صحه می گذارند، یک چیز است:  «مشکل عدم کسب مهارت های لازم زندگی.» اگرچه دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، آموزش مهارت های ?? گانه اجتماعی، عاطفی و ارتباطی را تازه به آزمون گذارده و امید دارد تا با برپایی کلاس های موردی و به تعداد محدود در سطح استانها، این مهارت ها را به دانش آموزان بیاموزد، اما نکته اصلی اینجاست که برای پیشگیری از اختلالات رفتاری دانش آموزان، مهارت های زندگی اجتماعی و توان رویارویی با مصائب و مشکلات را چگونه و از چه زمان می بایست به آنها انتقال داد؟

پدر و مادرت چه می گویند؟

آنها در مقابل این برخورد غیرمنطقی فقط سکوت می کنند. دیروز برادرانم مرا به ترک تحصیل تهدید کردند. من هم بعد از شام با قوطی قرصهای اعصاب مادرم به اتاقم رفتم. وقتی به عادت همیشه برای رفتن به مدرسه بیدار نشدم متوجه شدند که من ??? عدد قرص را خورده ام.

خودکشی پدیده پیچیده ای است که نتیجه مجموعه ای از عوامل اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی است. خودکشی عمل آگاهانه نابودسازی خویشتن است که در بهترین مفهوم می توان آن را یک ناراحتی چند بعدی در انسان مفهوم سازی کرد که برای مسئله خاص او بهترین راه حل تصور می شود. این سؤال که چرا یک نوجوان دست به خودکشی می زند نیازمند تحقیق همه جانبه ای است. تحقیقی که به قول مسئولان آموزش و پرورش هنوز صورت نگرفته و بنابراین اطلاعاتی در مورد عوامل تعیین کننده این پدیده به ویژه در ایران در اختیار نیست.

همه ما در زندگی مان با ناکامی های متعددی مواجه می شویم. این ناکامی ها باعث بوجود آمدن تعارضات درونی، به همراه استرس در ما می شود. کسانی که مهارت مواجهه با استرس و پیدا کردن راه حلی برای رفع آن را ندارند، زودتر به بن بست می رسند.

به  بن بست رسیدن افراد ربطی به بزرگی و کوچکی استرس و مشکل پیش آمده ندارد بلکه این مهارت و توانایی افراد است که آنها را در مقابل مشکلات به پیروزی و یا به بن بست می کشاند.
این افراد به گفته آذردخت مفیدی روانشناس، با دل خود و «می خواهم » های خود زندگی می کنند.
در واقع این افراد یک «من» سالم واقعیت سنج ندارند. انسان به دو طریق با مسائل زندگی تطابق پیدا می کند، اول این که واقعیت را می پذیرد و خود را جذب و همگون آن واقعیت می کند و دیگر این که نیروهای خود را به کار می بندد تا واقعیت ها را با آنچه که خود می خواهد همگون کند. معمولاً افراد یکی یا هر دوی این روش ها را برای مبارزه با زندگی انتخاب می کنند.

اگر کسی نتواند با واقعیتی که دوست ندارد کنار بیاید یا تغییری در آن ایجاد کند، به بن بست می رسد در این بین هیچ فرقی بین کودکان و بزرگسالان نیست. در واقع افراد خودکشی را به این دلیل انتخاب می کنند که مهارت مبارزه با زندگی را ندارند. البته دلیل دیگری نیز برای انتخاب خودکشی در افراد وجود دارد که ناشی از «شخصیت بدوی» آنها است. به این معنی که افرادی که دست به خودکشی می زنند نمی توانند ناکامی های زندگی را تحمل کنند. احساس آنها به «خشمی» تبدیل می شود که توان تخلیه آن را به صورت درست و منطقی ندارند و خشم به ناکامی  را معطوف به خود می کنند.
بچه ها هم به همان دلایلی خودکشی می کنند که بزرگترها چنین راهی را انتخاب می کنند. در دنیای آنها هم مشکلاتی وجود دارد که آنها را دچار استرس می کند. این که آنها چگونه از پس استرس های سن خود برمی آیند، بستگی به« مهارتی »دارد که جامعه و خانواده به آنها می دهد.

??? نفر از دانش آموزان تهرانی طی سال گذشته مهارت حل مشکل خود را نداشته و راحت ترین راه که همان حذف خودشان است را انتخاب کرده اند.با وجود آموزش هایی که از دوره پیش دبستان (و یا مهدکودک) به دانش آموزان در خارج از کشور داده می شود برخی از آنها هم مهارت زندگی کردن را ندارند و وقتی نتوانند ذهن خود را سامان دهند، بیمار می شوند.

آمریکا کشوری است که در ارائه آمار مربوط به خودکشی دانش آموزان صراحت دارد که بر اساس آمار ارائه شده از سوی مراکز تحقیقاتی برنامه ریزی این کار را انجام می دهد. براساس آمار دپارتمان علمی درمان بیماری های روانی آمریکا خودکشی پس از اعتیاد دومین عامل مرگ و میر نوجوانان و جوانان ??-?? سال است. متوسط میزان خودکشی در جوانان و نوجوانان آمریکایی بیش از متوسط درصد آن در جوامع دیگر است، به طوری که آمار خودکشی در جوانان و نوجوانان ??-?? ساله، ?? درصد بیشتر از همین رده سنی در کشورهای دیگر است. در رده سنی ?? تا ?? سال نیز آمار خودکشی از سال ???? تا ???? دو برابر شده است. در سال ???? آمار خودکشی ?/? در هر صدهزار نفر در رده سنی ?? تا ?? سال گزارش شده است که این میزان در سال ،???? به ?/? درصد در هر ??? هزار نفر (در همان رده سنی) رسیده است.

خودکشی آخرین نتیجه بحران های اجتماعی، روانی و خانوادگی است. خودکشی همیشه با افسردگی ارتباط دارد. عوامل اصلی خودکشی شامل: ?- سابقه خودکشی در فامیل نزدیک، ?- سابقه بیماری روانی، ?- تحول ناگهانی(مانند طلاق والدین، از دست دادن یکی از عزیزان و یا ضربه عاطفی)، ?- دوری از اجتماع، ?- اعتیاد به مواد مخدر، ?- خشونت در خانواده و ?- سابقه اقدام به خودکشی است.در دانش آموزان این عوامل کمی متفاوت تر است.

حیدر زندیه معاون آموزش و پرورش تهران، مشکلات تحصیلی و اضطراب را بیشترین معضل دانش آموزان عنوان می کند و می گوید: «ترک تحصیل، فرار و جرایم مشمول اخراج از مدرسه از جمله مهمترین جرایم خاص مدرسه ای سال گذشته و ارتباط با جنس مخالف اعم از تلفن، نامه، صحبت در پارک و... و همچنین بدسرپرستی و بی سرپرستی از جمله موارد درگیری دانش آموزان در سطح مدارس است.»
این موارد از عواملی است که دانش آموز را به بن بست می رساند. بن بستی که معمولاً نه درخانواده توان مطرح کردن و حل آن را دارند و نه در مدرسه. از یک مربی تربیتی در هر مدرسه هم نمی توان انتظار داشت که برای هر دانش آموز وقت مجزایی بگذارد.

مسعوده مشایخ ،مدیر انجمن حمایت از حقوق کودکان معتقد است فشارهای اقتصادی و عاطفی از جمله عوامل تحریک کودکان برای ترغیب آنها به خودکشی است. او می گوید: «بچه ها هم مفهوم تحقیر و تبعیض و تمسخر از طرف والدین و جامعه را می فهمند و هم مفهوم فقر خانواده را. برخی از بچه ها آستانه تحمل پایینی دارند و برای خلاص شدن از شرایط موجود دست به خودکشی و حذف خود می زنند.

البته اگر پدر و مادری آگاهی لازم برای فرزند پروری نداشته باشند و نتوانند محیط سالمی را برای تربیت فرزندانشان فراهم کنند، رفاه اقتصادی هم عاملی برای جلوگیری از بحران عاطفی کودکان نیست.»
تحقیقات نشان می دهد پدیده خودکشی در خانواده های مذهبی به ندرت مشاهده می شود.محیط خانواده به تنهایی موثر در ایجاد و یا رفع تنش ها نیست. کودکان پس از ورود به مدرسه نیازمند توجه همکلاسی ها و اولیای مدرسه خود هستند. تعدادی از بچه ها در مواجهه با سال بالایی های مدرسه خود نمی دانند چگونه برخورد کنند. بسیاری از آنها توانایی گفتن« نه »را ندارند. بنابر این در مقابل کسانی که مدیر انجمن حمایت از حقوق کودکان از آنها به نام« قلدر »یاد می کند، سر فرود می آورند.
آذردخت مفیدی روانشناس نیز در این باره می گوید:« معمولاً بچه ها طوری تربیت نمی شوند که از عهده مشکلات خود بربیایند. در مدارس هم یک سیستم دستوری از بالا به پایین حاکم است. دانش آموز خوب کسی است که حرف شنو باشد. بچه  حاضر جواب که در مورد خواسته های دیگران، نه می گوید گستاخ محسوب می شود.»

 

کارشناسان دفتر برنامه ریزی امور فرهنگی و مشاوره معتقدند که تعداد دانش آموزانی که خودکشی کرده اند(چه موفق و چه ناموفق) مسأله ای محرمانه  است. ما قبول نداریم که این آمار در اختیار افکار عمومی قرار گیرد. این کارشناسان پس از دسته بندی عواملی که منجر به خودکشی در دانش آموزان می شود معتقدند: مواردی چون داشتن مشکل در مدرسه، مشکل درسی، ناتوانی در ورود به مدرسه، اخراج از مدرسه، انتظارات بسیار بالا یا پایین از جانب والدین یا مراقبان ،اقتدار نامناسب والدین، نداشتن وقت برای مشاهده و برخورد با ناراحتی های عاطفی کودک و محیط عاطفی منفی مشخص با طردشدگی و بی توجهی، انعطاف ناپذیری خانوادگی، احساس حقارت و بلاتکلیفی، احساس یأس و ناامیدی ،جدایی از دوست و یا همکلاسی، پایان یافتن رابطه ای عاطفی یا عاشقانه، مشکلات قانونی یا انضباطی، شکست در مدرسه و ادامه تحصیل، انتظارات بالای مدارس درطول دوره های امتحان، از جمله عوامل مؤثر در ایجاد اختلالات رفتاری دانش آموزان هستند.به طور کلی دلایل اقدام به خودکشی در نوجوانان به چهار بخش تحولات بیولوژیک، مشکلات عاطفی، مشکلات و درگیری های ذهنی و روان پریشی و مشکلات و مسائل اجتماعی تقسیم می شود.گاه تحولات بیولوژیک و به هم خوردن تعادل بدن و ناتوانی شخصی در تطبیق با شرایط جدید عاملی برای خودکشی است. افسردگی وعدم تعادل روانی در اثر تحولات شیمیایی و درونی بدن، بیماری های فیزیکی و ناتوانایی های فیزیکی (مانند نقص عضو)، تحولات دوران بلوغ، اعتیاد، قرص های روان گردان و... عواملی در جهت برهم خوردن تعادل روانی و دست زدن به خودکشی است. شاید بتوان مشکلات عاطفی را از مهمترین دلایل ارتکاب به خودکشی به خصوص در میان دانش آموزان دانست. غمگین شدن ناشی از بلوغ و تحولات این دوره هیجان و شوک عاطفی، احساس ناتوانی و ضعف که اغلب بی دلیل است، از دست دادن ناگهانی یک موقعیت، شخص و... غم و اندوه شدید (که گاه ریشه اصلی آن نامعلوم است)، تنهایی، نقصان و کمبود اعتماد به نفس، عصبانیت به خصوص عصبانیت شدید و ناگهانی به دلیل بروز مسئله یا مشکل خاص مخصوصاً مسئله عاطفی،  احساس پشیمانی از گناه و شکست عشقی و عاطفی از مهمترین عوامل ارتکاب به خودکشی است.ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران، ترس از جمع و حضور در اجتماع، کمال گرایی بیش از حد، فشار بیش از حد بر خود برای رسیدن به هدفی، خودتنبیهی، تصور نادرست و ترس شدید از مرگ، انتقام از خود که اغلب برای تلافی کردن یک شکست یا لجبازی با خود یا دیگری است. بزرگ کردن بیش از حد یک خطا یا گناه و انتقام گیری شخصی از خود از دیگر عوامل خودکشی است.
همچنین قطع ارتباط با دوستان، کمبود توانایی های لازم برای مطرح شدن در جمع به خصوص دوستان و همسالان، درونگرایی بیش از حد، احساس تعلق نداشتن به کس یا جایی که اغلب در جوانان و نوجوانانی که با والدین خود ارتباط مناسبی ندارند، کودکان طلاق و ... اتفاق می افتد. ترس و نگرانی از وقوع حوادث پیش از وقوع آنها، نسبت دادن صفت هایی چون ناتوان، تنبل، کودن به نوجوانان توسط اجتماع و خانواده و مدرسه و جمع دوستان در اقدام به خودکشی تأثیر دارد.در سال های قبل، پس از طبقه بندی هایی که بر روی اختلالات رفتاری دانش آموزان صورت گرفت برای مقاطع چهارم و پنجم دبستان در برخی از مدرسه های سطح کشور دوره های آموزشی ترتیب داده و هم اکنون در دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش طرحی را در ?? کلاس در هر استان به صورت آزمایشی در حال اجرا کردن هستند که در صورت موفقیت از سال آینده در سراسر کشور اجرا خواهد شد. در این طرح که به آموزش مهارت های ?? گانه معروف است قرار است مهارت هایی که شامل ? بخش عمده، مهارت های اجتماعی، مهارت های عاطفی، و مقابله با هیجانات و مهارت های تفکر و اندیشه می شود به دانش آموزان شش مقطع پیش از دبستان تا پنجم دبستان آموزش داده شود.در بخش اجتماعی مهارت های ارتباطی، قاطعیت، گفتمان بین فردی و همکاری قرار دارد، در بخش مهارت های تفکر و اندیشه توانایی هایی برای تفکر خلاق، تفکر نقاد، درک نتایج اعمال، تصمیم سازی و حل مسئله و جایگزینی پاسخ های متفاوت به دانش آموزان یاد داده می شود. و در بخش مقابله با هیجان مهارت هایی چون کنترل استرس، خشم و احساسات در قالب کارگروهی آموزش داده می شود.ریاض غیرتمند مدیرکل دفتر بهداشت و تغذیه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سئوال که چه چیزی باعث می شود به این نتیجه برسیم که دانش آموزان ما این توانایی ها را ندارند؟ می گوید: «مسئله این نیست که بچه های ما توانایی دارند یا ندارند، مسئله این است که این توانمندی ها را باید به صورت علمی بدست بیاورند. ما موظف هستیم مثل خواندن و نوشتن این مهارت ها را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم. این مهارت ها حقوقی است که دانش آموزان برگردن ما، مسئولین و خانواده ها دارند. ما باید روش درست اندیشیدن، روش برخورد با مشکلات و... را به دانش آموزان یاد دهیم. مشکلاتی چون بیکاری، تنش های دوران بلوغ، خشم، استرس و... و جایی که خانواده و معلم نیستند بتوانند پاسخ صحیح به عوامل داخلی و خارجی بدهند.»

دانش آموزانی که توانایی برخورد با استرس را ندارند دچار افسردگی می شوند. بنابراین برای گریز از آن ساده ترین راه که همان حذف خود است را انتخاب می کنند.

«انتخاب مقطع پیش دبستانی تا پنجم دبستان این مزیت را دارد که دانش آموزان از همان سال های اولیه تحصیل و حضور در جامعه بتوانند استرس های خود را کنترل کنند. این توانایی شامل استرس ناشی از مواجهه با معلم هم می شود.» این را وی در ادامه گفت.

او در ادامه افزود: «معلم های ما نیز در کنار این برنامه به صورت غیرمستقیم این آموزش ها را خواهند دید. بهترین حالت در این طرح آن است که خانواده ها هم در توسعه توانایی های فرزندانشان شریک شوند.»وی معتقد است :اگر چه برای آموزش دادن این مهارت ها کمی دیر اقدام شده است اما مهم این است که ما شروع کرده ایم.

گلی که مسئولان در حال کاشت آن در مدارس ابتدایی به صورت آزمایشی هستند در سال های خیلی خیلی دور نوید بهار را خواهد داد.واقعیت این است که نظام آموزش و پرورش ما یک نظام مبتنی بر محفوظات و جدای از زندگی است،به طوری که حتی در کلاس هایی که هفته ای دو ساعت دانش آموزان دبیرستانی در آن قرار است مهارت زندگی کردن را یاد بگیرند نیز از همین سیستم استفاده می شود. در کلاسی که باید درس مشارکت، دموکراسی،  آزادی، احترام به شخصیت دیگران، همکاری و... آموزش داده شود از همان روش سنتی استفاده می شود که در آن دانش آموز مورد توهین، تهدید، تحقیر ، تنبیه کلامی و بدنی قرار می گیرد. کماکان در این دو ساعت نیز معلم تنها دانای کل و دانش آموز نادان مطلق است.

شیرزاد عبداللهی کارشناس مسائل آموزش و پرورش مشکل سیستم آموزشی را نداشتن «تئوری تربیتی مدرن» می داند و می گوید: «در مدرسه های ما هنوز الگوهای قدیمی حاکم است. علاوه بر سختگیری های نظام آموزشی قدیمی، اجازه پرسشگری به دانش آموزان داده نمی شود. در تربیت سنتی شادی، زیبایی و خنده کمتر ارزش تلقی می شود. ما با این تئوری نه تنها نمی توانیم مهارت زندگی کردن را به دانش آموزان یاد بدهیم، بلکه باعث بوجود آمدن ناهنجاری های رفتاری و اخلاقی در آنها می شویم. مخصوصاً در شرایطی که در این نظام دانش آموزی را پرورش می دهیم که امید به آینده ندارد.در این سیستم غایت تعلیم و تربیت موفقیت در کنکور است. از آنجایی که تنها ?? الی ?? درصد موفق به ورود به دانشگاه می شوند، اکثر دانش آموزان در سال های پایانی دچار پوچی و ناامیدی می شوند و احساس بیهودگی می کنند. خودکشی یکی از ناهنجاری هایی است که دانش آموزان به آن دچار می شوند.گرایش به مواد مخدر، پرخاشگری و اعمال رفتارهای ضد اجتماعی همه معلول این سیستم هستند.»در شرایط کنونی ارائه و اجرای طرح های مهارت دهی به دانش آموزان کارهای کوچک ولی مؤثر است، ولی به شرطی که در سیستم آموزشی حاکم در مدارس تجدیدنظر کنیم؛ سیستمی که به عقیده کارشناسان هر گونه نوآوری را در خود حل کرده و تنها پوسته ای را از آن باقی می گذارد.
شیرزاد عبداللهی با اشاره به تحقیقی که در مورد سیستم آموزشی کشور ژاپن انجام داده است، می گوید: «هدف اول سیستم آموزشی ژاپن و بسیاری از کشورهای پیشرفته فراهم آوردن محیطی دلپذیر برای دانش آموزان در مدرسه است. شرایطی که دانش آموز رفتن به مدرسه را به تعطیلی آن ترجیح می دهد. تا این شرایط آماده نباشد هیچ آموزشی داده نمی شود. آنها چیزی به نام امتحان که باعث بوجود آمدن استرس می شود ندارند. ارزشیابی مستمر نمره دانش آموز را مشخص می کند. هر فرد با گذشته خودش مقایسه می شود نه با دانش آموز دیگر.»

وی همچنین معتقد است: «معلمی که در بیرون ودرون مدرسه انواع و اقسام مشکلات را دارد و خودش مهارت مواجهه با مشکلات زندگی خودش را ندارد، اعتقاد به دمکراسی و مشارکت ندارد، چگونه می تواند دانش آموز را تربیت کند. معاون آموزشی مدرسه ای که با دادزدن و تنبیه کردن مسائل دانش آموزان را حل می کند چطور می تواند مهارت زندگی را به دانش آموزان بیاموزد. معلم، مربی، مدیر و ... مدرسه باید در این زمینه حرفه ای باشند؛ این مسئله نیازمند امکاناتی است که در آموزش و پرورش ما موجود نیست.

 

نویسنده : زهرا رفیعی

 

< type=text/java>

دوشنبه 89 مرداد 18 , ساعت 7:20 عصر
یکیاز کشاورزان منطقه ای همیشه در مسابقه ها، بهترین جایزه را می برد و به عنوان کشاورز نمونه شناخته شده بود .رقبا و همکارانش او را زیر نظر گرفتند ،پس از مدتی جستجو سر انجام با نکته عجیبی رو به رو شدند . این کشاورز پس از هر نوبت کشت ،بهترین بذر هایش را به همسایگانش می دادبنا بر این همسایگان او می بایست برنده مسابقه می شدند نه خود او؟
سر انجام ماجرا را از خود او پرسیدند کشاورز دانا و هوشیار در پاسخ به پرسش همکارانش گفت ((چون جریان باد ،ذرات بارورکننده غلات را از یک مزرعه به مزرعه دیگر می برد ، من بهترین بذر هایم را به همسایگان می دادم تا باد،ذرات بارور کننده نا مرغوب را از مزرعه های آنان به زمین من نیاوردو کیفیت محصول های مرا خراب نکند
گاهی اوقات لازم است با کمک به رقبا و ارتقاء کیفیت و سطح آنها کاری کنیم که از تاثیرات منفی آنها در امان باشیم 
سه شنبه 89 مرداد 12 , ساعت 7:27 عصر

گوش و بینی انسان در تمام طول عمر انسان در حال رشد می باشند و بزرگتر می شوند؟

اولین مردمانی که نخ را کشف کردند و موفق به ریسیدن آن شدندایرانیان بودند؟

رشد کودک در بهار بیشتر است

هر چشم مگس دارای 10 هزار عدسی است

مقاومت موش صحراییدر برابر  بی آبی بیشتر از شتر است

به طور متوسط شما روزی 5000 کلمه صحبت می کنید که 80 درصد آن با خودتان است

آب در یا بهترین ماسک زیبایی است

حس بویایی مورچه با حس بویایی سگ برابری می کند

 


دوشنبه 89 مرداد 11 , ساعت 10:17 صبح

مثل ساحل آرام باش تامثل دریا بی قرارت باشند.
زندگی چون بادکنک کودکی است که همیشه ترس از ترکیدن آن لذت داشتن آن را از بین می برد.
کسی را که امیدوار است ،هیچگاه ناامید نکن ،شاید امید ،تنهادارایی اوباش.
باد می وزد . می توانی مقابلش دیوار بسازی یا آسیاب بادی،تصمیم باتو است.
وقتی از شادی به هوا می پری مواظب باش کسی زمین را از زیر پایت نکشد.


پنج شنبه 89 اردیبهشت 30 , ساعت 12:27 عصر

ایثارگری عشق و سلطه‏جویی هوس


عشق پاک، عاشق را محبّ معشوق و طالب سعادت، آسایش و کمال او بار می‏آورد و گرچه وصال محبوب غایت آرزوی اوست ولی حاضر است برای رضای محبوب حتی از این وصال چشم بپوشد و هر چه دارد در راه محبوب ایثار کند و فقط به تمنای وصال بسنده نماید. او محبوب را نه برای خواهش دل خودش، بلکه برای کمالاتی که در او هست می‏طلبد و می‏خواهد در کنار وی و به کمک او راه بندگی را بپوید و با انس و آرامش حاصل از همسری او، در بندگی کوشاتر باشد. ولی هوس‏بازانِ مدعی عشق، در پی جستن رضای دل و کام خویش هستند نه کام‏دادن به محبوب.


 


«جوهر عشق، رنج بردن برای چیزی و پروردن آن است. عاشق نسبت به معشوق احساس مسئولیت می‏کند و آماده ایثارگری است ولی مدعی عشق به جای احساس مسئولیت نسبت به معشوق در پی سلطه‏جویی و تملک اوست. در آنجا که احترام است، استثمار نیست.»(1)


 


چه زیبا گفته است شاعر:


ای کاش که معشوق ز عاشق طلب جان می‏کرد


تا که هر بی‏سر و پایی نشود یار کسی‏


 


داستان زیر می‏تواند معیاری برای شناسایی محبت صادقانه از خواهش نفسانی باشد.


گفته‏اند مردی فقیر و مؤمن به مردی مؤمن و ثروتمند ارادت داشت زیرا او را در ایمان صادق می‏دانست. روزی به حاجت نزد دوست ثروتمندش رفت و دوست ثروتمند که بارها از وی ابراز ارادت دیده بود، در مقام امتحان وی برآمد و با اینکه می‏توانست خواسته وی را برآورد، ولی اجابت نیازش را رد کرد. مدتی گذشت و در ارادت مرد فقیر نسبت به خود خللی ندید. دو بار دیگر نیز تقاضا و عرض حاجت دوست فقیرش را به عمد رد کرد ولی در دوستیِ وی خللی مشاهده نکرد. بعد از بار سوم روزی به او گفت: ای دوست، سه بار به من عرض حاجت کردی و هر سه بار تو را جواب رد دادم با اینکه می‏توانستم خواسته‏ات را برآورده سازم و خودت هم بر توانایی من عالم بودی ولی در این مدت و با وجود این سه بار نامهربانی من، در دوستی تو نسبت به خود خللی و نقصانی نیافتم. علت چه بود؟


 


مرد فقیر جواب داد: من تو را نه برای خودم بلکه برای صفات متعالی‏ات که می‏شناختم دوست می‏داشتم و لذا اجابت نکردن تو خواسته‏های مرا، در آن محبت خللی ایجاد نمی‏کرد. اگر تو همین گونه بارها هم مرا رد کنی باز هم تو را به خاطر کمالات وجودی‏ات دوست خواهم داشت.


 


اگر عشق ناب و پاک و ناشی از شناخت و مبتنی بر کمالات نفسانی باشد، به هیچ وجه نه از بین می‏رود و نه نقصان می‏یابد هر چند که از محبوب نامهربانی‏ها ببیند و چنین عاشقی ایثار و فداکاری و جلب رضایت محبوب را بسیار بیشتر از وصال وی دوست می‏دارد.


ادامه مطلب...

پنج شنبه 89 اردیبهشت 30 , ساعت 12:27 عصر

عفت‏زایی عشق و آلوده‏دامنی هوس


عشق پاک عفت‏زاست. عاشق صادق هم خود باحیا، عفیف و پاکدامن است و هم حیا، عفت و پاکدامنی محبوب را می‏طلبد، بر عکس هوس شعله‏ور که پرده‏در گستاخ، فحشاطلب و آلوده‏دامن بار می‏آورد. قرآن داستان عشق‏هایی را بیان می‏کند که بعضی ناب و پاک‏اند و بعضی هوس شعله‏ور تا راهنمای موقت‏طلبان باشد.


 


دختر شعیب(ع) و موسی(ع)، عاشقان پاکدامن‏


موسی(ع) جوانی است رعنا، بلندقامت، باحیا، پاکدامن، قوی و نیرومند که با یک ضربه مشت، ظالمی را از صفحه روزگار محو کرده است.


 این جوان رعنا که مطلوب هر دختر جوانی است، از سرزمین ظلم و ستم فرعونی فرار کرده و به سرزمین شعیب(ع) وارد شده و کنار چاه آب زیر سایه درختی آرمیده است که می‏بیند مردانی چوپان برای آب دادن گوسفندان خود به سوی چاه هجوم آورده و با پر کردن آبشخورها، گوسفندان‏شان را سیراب می‏کنند و آن طرف‏تر دو دختر جوان، باحیا، عفیف و رعنا در کناری جلوی گوسفندان خود را گرفته‏اند و نمی‏گذارند به سوی آبشخورها هجوم آورند. موسی(ع) از این همه عفت و حیا و پاکدامنی در کنار آن رعنایی به تعجب می‏افتد و نزد آنان می‏آید و احوال‏شان را جویا می‏شود. آنان با لحن عفیفانه و معصومانه ی خود وی را آگاه می‏کنند که پدرشان شعیب پیامبر، پیر و از کار افتاده است و برادر یا مرد دیگری در خانواده‏شان نیست که چراندن و چوپانی گوسفندان را عهده‏دار شود.


 


 از این‏رو خود مجبورند این وظیفه را عهده‏دار شوند و چون نمی‏خواهند از حریم عفاف و پاکی خارج شوند و به هم نشینی و اختلاط گناه‏آمیز با مردان تن دهند، در چرانیدن و آب دادن گوسفندان همیشه از چوپانان مرد کناره می‏گیرند و به هنگام آب دادن صبر می‏کنند تا آنان دور شوند آنگاه بر آبشخور وارد می‏شوند. موسای جوان به این همه حیا، عفاف، پاکدامنی و احساس مسئولیت عشق می‏ورزد و فتوّت، جوانمردی و ظالم‏ستیزی‏اش او را به دفاع از این دختران مظلوم وا می‏دارد.


دختران شعیب هم این جوان رعنا، قوی، بلندبالا، چهارشانه، باحیا، مؤمن و پاکدامن را متفاوت با مردان اطراف خود می‏بینند و مشاهده می‏کنند که چگونه به دفاع از آنان همه چوپانان را از آبشخور کنار می‏زند و دلو سنگینی را به تنهایی از چاه بالا می‏کشد و گوسفندان را سیراب می‏کند.


 


به طور طبیعی موسای جوان به این دختران ارزشمند علاقه‏مند می‏گردد و آن دختران نیز چنین جوان رعنا، قدرتمند و جوانمردی را همان مرد ایده‏آل رؤیاهای خود می‏یابند ولی هیچ کدام از دو طرف عجله نمی‏کند و حریم عفت و حیا را لکه‏دار نمی‏کند و علاقه مکنون قلبی خود را آشکار نمی‏کند اما رسیدن به آرزوی قلبی خود را از خدا می‏طلبند و خداوند هم آن چنان که وعده داده، آرزوی بندگان مؤمن خود را برآورده و نیازهای طبیعی آنان را به بهترین وجه برآورده می‏گرداند.


این سخن موسای جوان بعد از روانه کردن دختران است که متضرعانه به درگاه خدا عرض حاجت می‏برد:


«رَبِّ اِنی لِمَا اَنزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خیرٍ فقیرٌ؛


پروردگارم، من به خیری که از جانب تو باشد نیازمندم.» (قصص، 24)


 ادامه مطلب...

پنج شنبه 89 اردیبهشت 30 , ساعت 12:27 عصر

12 توصیه برای والدین یک نوجوان


12 توصیه برای والدین جهت کاهش مشکلات شخصیتی  نوجوانان و جوانان (1)



لینک مقاله قبل (مشکل توست،حلش کن)


 


در مقاله ی قبل به بررسی 6 مورد پرداختیم و حال 6 توصیه مهم دیگرجهت کاهش مشکلات شخصیتی  نوجوانان و جوانان :


 


1- تغییر محیط گاهی اوقات برای نوجوانان و جوانانی که دچار اختلالات شخصیتی شده‌اند موثر واقع می‌شود، یعنی ممکن است لازم باشد کلاس و یا مدرسه آنها را عوض نمود، یا تغییر منزل و از محله‌ای به محله دیگر رفتن و یا در موارد حاد حتی از شهری به شهر دیگر منتقل شدن می‌تواند به بهبود آنها کمک نماید.


 


2- برای جلوگیری از مبتلا شدن جوانان و نوجوانان به ترس و اضراب علاوه بر رعایت نکات سابق‌الذکر باید از تهدید و ایجاد رعب و وحشت در آنها خودداری نمود و تا حد امکان مسائل را برای آنها قابل حل جلوه داد و آنها را وادار کرد که به خود تلقین نمایند که دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد و دیگران نیز در شرایط مشابه نمی‌ترسند. ضمنا چون در دوره نوجوانی و جوانی امر همانند سازی از اهمیت خاصی برخوردار است بهتر است آنها با افراد جسور، شجاع و با شهامت دوست شوند و رفت و آمد نمایند تا افراد ترسو و بزدل سرمشق آنها قرار نگیرند.


ادامه مطلب...

پنج شنبه 89 اردیبهشت 30 , ساعت 12:27 عصر

نوجوانی ،دوره طغیان وبی اعتمادی


عوامل موثر در رفع مسائل و مشکلات نوجوانی



1- پشت سرگذاشتن دوران کودکی، تبدیل شدن به یک فرد بالغ و از دست دادن حمایت‌های بی‌قید و شرط والدین برای کسب احساس استقلال از یک طرف و لذت مورد حمایت و پشتیبانی آنها بودن و همان‌طور کودک ماندن و بدون هیچ زحمت و دردسری همیشه مورد محبت قرار گرفتن از طرف دیگر، در نوجوان کشمکش درونی ایجاد می‌کند و جنگ روانی عمیقی در ذهن نوجوان به وجود می‌آید.


 


2- برای کسب استقلال، نوجوان علیه همه ی مراجع قدرت من جمله والدین طغیان می‌کند و به خاطر این که به خود و دیگران ثابت کند که بزرگ شده و واقعا مستقل است، گاهی اوقات رفتارهایی علیه آنها از خود نشان می‌دهد، درگیری‌هایی ایجاد می‌نماید و دست به اعمالی می‌زند که روابط او را با آنها و سایر مراجع قدرت به شدت تیره می‌کند. مثلا بگو مگو کرده، بحث و مجادله طولانی با والدین انجام می‌دهد، برخلاف خواست والدین دیر به خانه می‌آید، از انجام تکالیف درسی خودداری می‌کند، سیگار می‌کشد و حتی ممکن است دست به اعمال بزهکارانه بزند.


 


3- عدم اطمینان نسبت به بزرگسالانی که تاکنون به عنوان الگوی همانند‌سازی بودند و از رفتار و کردارشان تقلید می‌شد، با شروع دوره ی نوجوانی در نوجوان ایجاد می‌گردد و در این مرحله نوجوان به گفته‌های بزرگسالان و به خصوص والدین اعتماد ندارد و این خود ممکن است موجب به وجود آمدن یک احساس «دوسوگرایی عاطفی» در وی گردد؛ چون هم باید آنها را دوست داشت، به آنها نزدیک  شد، از آنها الگو برداری نمود و همانند آنها شد و هم باید از آنان به عنوان تصاویر قدرت (دشمن) دور شد و به آنها اعتماد ننمود.


 ادامه مطلب...

پنج شنبه 89 اردیبهشت 30 , ساعت 12:27 عصر

چهارپله از خامی تا پختگی
بلوغ های چهار گانه


 



پسران و دختران در اوایل نوجوانی بالغ می شوند وهر یک از مراحل ثابت وغیر قابل کنترل بلوغ را پشت سر میگذارند . بلوغ عاطفی ، هیجانی ، اخلاقی و اقتصادی از مسایل مهم دوران نوجوانی است که استقلال ، رشد فکری و فلسفه زندگی را نیز با خود همراه می کنند تا نوجوان از خامی کودکی به پختگی جوانی برسد .


در دوران بلوغ تغییرات جسمی درنوجوان پدید می آید که اگر از آنها اطلاع و آگاهی نداشته باشد چه بسا این مساله در مراحل بعدی زندگی آثار سوء و زیانباری  بر جای بگذارد . از طرفی تغییرات روحی و روانی نیز در دوران بلوغ پیش می آید از جمله تمایل به گوشه گیری ، احساس دلتنگی و خستگی ، ناسازگاری ، مخالفت های اجتماعی ، تشدید احساسات و عواطف ، فقدان اعتماد به نفس و یا شرم وحیای بیش از حد درک صحیح  از تغییرات جسمی و روحی دوران بلوغ از آن نظر حائز اهمیت است که جامعه، مدرسه وبه خصوص خانواده آمادگی لازم را برای برخورد با شرایط حساس و ویژه نوجوانان در این مرحله داشته باشند . در غیر این صورت او به دیگران پناه برده و چه  بسا اطلاعات کسب شده از طریق  دیگران او را به انحراف بکشاند خوب است در این قسمت با تغییرات دوران بلوغ آشنا شویم .


1. بلوغ عاطفی
برخی افراد گرچه از نظر جسمی بالغ می شوند اما از نظر عاطفی هرگز به بلوغ نمی رسند .


نشانه بلوغ عاطفی یک نوجوان این است که به تدریج رفتارها  و واکنش های خام و کودکانه را کنار بگذارد از حقیقت نگریزد و حتی در موقعیت های گوناگون به جای واکنش های هیجانی و کودکانه ، واکنش های منطقی و عاقلانه در پیش گیرد .


مسایلی  که نوجوان  با آنها درگیر است درابتدای نوجوانی مشکلات خانوادگی ، مدرسه ، تجربه کم ، سلامت جسم و روان و رشد شخصیت، دراواسط نوجوانی مدرسه ، معلمان ، مسایل خانوادگی ، مذهب ، اوقات فراغت ، تفریح ، انتخاب شغل ، پوشش و دراواخر نوجوانی  شکست در جنبه های گوناگون زندگی ، جریحه دار کردن احساسات دیگران و تاثیر گذاری بر آنان ، خودشناسی ، مذهب ، رفتارهای والدین ، تعهدات خانوادگی ، توجه به معایب ظاهری  و جسمی طی این دوران نوجوان دچار تغییرات عاطفی و هیجانی می شود . ترسویی و کم رویی که مختص اوایل نوجوانی و پیش از آن است پس از 13 تا 14 سالگی کاهش می یابد ، روحیه جنگ طلبی کم می شود اما بدخلقی ، گستاخی و پرخاشگری افزایش می یابد .


 ادامه مطلب...

پنج شنبه 89 اردیبهشت 30 , ساعت 12:27 عصر

رهروان عشق آگاهانه یا ...


عشق پاک، هوس شعله‏ور، نشانه‏ها (2) 


محک تشخیص‏


چگونه بفهمیم که عاشق مدعی از رهروان عشق آگاهانه است یا هوس‏بازی لذت‏جو و خوش‏خیال که بر اساس توهم و تخیّل پیش آمده است؟


اگر مدعی عاشق آگاهانه باشد، علاوه بر زیبایی‏ها و مزایای محبوب، از معایب و نقایص او هم اطلاع دارد. وقتی از او بخواهیم علت دلبستگی و عشقش را بیان کند و ویژگی‏های مثبت و منفی محبوب را بشمارد، از تعریف و بیان او می‏توانیم حقیقی یا تخیلی بودن عشقش را تشخیص دهیم. اگر علت‏هایی که ارائه می‏دهد منحصر در مزایای جسمی و جنسی نبود و علاوه بر آن به معنویات هم توجه داشت و توانست در جنب مزایا و محاسن، معایب چندی هم از محبوب بشمارد، و در شمارش و تبیین محاسن نیز اغراق نکرد، معلوم می‏شود که عشق او آگاهانه است. وقتی مدعی با علم به واقعیت و حدود محاسن و آگاهی از معایب و نقایص فردی، به او علاقه‏مند گشته باشد، بعد از وصال در یافته‏هایش تخلفی نمی‏بیند و نمی‏یابد که پشیمان گردد.


  او در محبوب خود محاسنی بیش از آنچه داشت تصور نکرده بود و از معایب او نیز بی‏خبر نبود تا پس از ازدواج خلاف آن را بیابد و ایده‏آل خیالی‏اش را با واقعیت مطابق نبیند بلکه چه بسا وقتی با واقع مواجه شود، او را زیباتر و والاتر از آنچه می‏دانست و معایب و نقایصش را کمتر ببیند و علاقه‏اش مستحکم‏تر شود.


اگر محبوب از مدعی عشق توصیف و تصویر خود را بخواهد و آن را همه‏جانبه و مطابق با واقع ببیند، می‏تواند به صداقت و واقع‏بینی او اطمینان یافته و به دوام زندگی با او مطمئن شود.
مطلب دیگر اینکه مدعی عشق چنانچه فقط به جنبه‏های جسمی و زیبایی‏های جنسی توجه داشته باشد، این هم عشق نیست بلکه هوس شعله‏ور است و نمی‏تواند مبنای زندگی باشد زیرا عشق و علاقه به جسمانیات کم‏دوام است چون خودِ زیبایی‏های جسمی کم‏دوامند و بعد از چند سال کمرنگ می‏شوند و از بین می‏روند و عشق مبتنی بر آنها هم به همین منوال.


 ادامه مطلب...

<   <<   21   22      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ